Van burnout naar werkgeluk

De toenemende gevallen van burn-out kosten de Nederlandse samenleving 20 miljard euro per jaar. Eén op de vijf mensen werkt niet als gevolg van burn-out en stress. Zij zijn letterlijk te moe om te werken. Vaak betreft dit relatief jonge mensen. Burn-out leidt in veel gevallen tot blijvende hersenschade.

Hoe kan een burn-out door langdurige stress de oorzaak zijn van blijvende hersenschade? Dit komt door een oeroud hormonaal mechanisme. Bij stress maakt het lichaam het hormoon adrenaline aan. Adrenaline tilt het lichaam even boven zichzelf uit. Het hart klopt sneller en spieren krijgen veel zuurstof en voedingsstoffen. Nu volgt een topprestatie! Dat was voor ons prehistorisch overleven op de savanne superbelangrijk. Een topprestatie zorgde ervoor dat je geen prooi werd én dat je succesvol kon jagen.

Na deze topprestatie maakt het lichaam cortisol aan. Dit hormoon brengt weer balans in het lichaam na de adrenaline stoot. Cortisol zorgt ervoor dat bloedsuiker wordt aangevuld en minder belangrijke lichaamsprocessen gaan even op een laag pitje. Dit werkt uitstekend bij kortdurende stress. Denk aan een troep leeuwinnen die een gazelle succesvol bejagen. Na de topprestatie wordt er gegeten en geslapen. De balans wordt hersteld. En tijdens de slaap wordt er in de hersenen een leerproces doorgemaakt. Wat is er van deze jacht geleerd? En hoe kan dat de volgende keer nog slimmer?

Voor dat leerproces hebben de hersencellen meer dendrieten nodig. Dit zijn een soort zenuwvertakkingen van onze hersencellen. Dendrieten zijn wezenlijk voor om nieuwe dingen te leren. En juist een kortdurende fysieke topprestatie zorgt ervoor dat spieren stoffen uitscheiden die het aantal dendrieten doet toenemen, de zgn. neurotrofe factoren. Kortdurende stress maakt slimmer.

Bij langdurige stress gaat de langdurige werking van cortisol juist problemen veroorzaken. Spieren worden afgebroken om bloedsuiker uit te maken en het immuunsysteem raakt ontregeld. Ook vermindert langdurig verhoogd cortisol de hersenwerking. Dit hormoon wordt dan toxisch voor de dendrieten waardoor het leervermogen afneemt. Dendrieten sterven af. Langdurige stress maakt dommer. En dat leidt tot meer langdurige stress.

Gelukkig zijn er veel therapieën om enigszins van een burn-out te herstellen. Maar voorkomen is beter, slimmer, prettiger én goedkoper dan genezen. We moeten het oeroude stress-spier mechanisme juist voor ons laten werken. En dat kan relatief simpel. Met een kortdurende maar intensieve spiertraining. Iedere week een topprestatie van 20 minuten. Spieren maken dan de neurotrofe stoffen aan die zorgen dat we slimmer worden. Als je slimmer bent ben je ook stressbestendiger. Je hebt meer veerkracht!

Door voldoende veerkracht wordt je werk weer leuk en jij gelukkiger. Een probleem is écht een leuke uitdaging. Je leert van een moeilijke baas of van een lastige deal. De korte intensieve fit20 training maakt je fitter, sterker en energieker. En het maakt je stressbestendiger en slimmer. Net zoals de leeuwinnen.

Ook leeuwen/leeuwinnen maken van je werknemers?

Vul hieronder uw gegevens in of bel direct met (085) 27 33 129.